• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه علمی زن و فرهنگ
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره شماره 30
شماره شماره 29
شماره شماره 28
شماره شماره 27
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
مامی, شهرام, امیریان, کامران. (1395). اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. نشریه علمی زن و فرهنگ, 8(30), 19-30.
شهرام مامی; کامران امیریان. "اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی". نشریه علمی زن و فرهنگ, 8, 30, 1395, 19-30.
مامی, شهرام, امیریان, کامران. (1395). 'اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی', نشریه علمی زن و فرهنگ, 8(30), pp. 19-30.
مامی, شهرام, امیریان, کامران. اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی. نشریه علمی زن و فرهنگ, 1395; 8(30): 19-30.

اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی

مقاله 2، دوره 8، شماره 30، زمستان 1395، صفحه 19-30  XML اصل مقاله (1.66 MB)
نوع مقاله: مقاله اصلی
نویسندگان
شهرام مامی1؛ کامران امیریان email 2
1استادیار روان شناسی گروه روان شناسی دانشکده ادبیات علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام.
2دانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
چکیده
هدف پژوهش حاضرتعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر افسردگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی بود. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحله پی‌گیری می‌باشد، مادران دارای کودک کم توان ذهنی مدارس کم‌توان ذهنی شهر ایلام، پرسشنامه افسردگی بک (1996) و سازگاری اجتماعی بل (1961) را تکمیل نمودند. از میان افرادی که نمره بالاتر از حد طبیعی داشتند، 60 مادر به شیوه تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، دوره آموزشی را در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. پس از اتمام جلسات درمانی از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و یک ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. یافته‌های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داده میانگین نمره میزان افسردگی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در گروه آزمایش تفاوت معنادار داشت، اما این نمره در پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری نداشت. همچنین تفاوت میانگین نمره سازگاری اجتماعی در پیش‌آزمون و پس-آزمون در گروه آزمایش معنادار بود، اما این نمره در پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری نداشت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری در کاهش افسردگی و افزایش سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک کم توان ذهنی مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌ها
واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس؛ شناختی- رفتاری؛ افسردگی؛ سازگاری اجتماعی
موضوعات
روان شناسی
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of cognitive-behavioral stress management on depression and social adjustment of mothers of mentally retarded children
چکیده [English]
Abstract
This study aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on depression and social adjustment of mothers of mentally retarded children was. This experimental study with pretest-posttest control group design is the follow-up period; mothers of children with mental retardation mentally retarded schools in Ilam, Beck Depression Inventory (1996) and social adjustment Bell (1961) were completed. Of those who had a score higher than 60 mothers randomly selected and randomly divided into two experimental and control groups.The experimental group received training in 10 sessions of 90 minutes. After the sessions the treatment of both groups was tested and was followed a month later stage. Results obtained using analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test were analyzed.The results show the average depression score in pretest and posttest in the experimental group had a significant difference, but the score was no significant difference in post-test and follow-up. The difference between mean scores of social adjustment in the pre-test and post-test in the experimental group was significant, but the score was no significant difference in post-test and follow-up. The results showed that cognitive-behavioral stress management training in reducing depression and increasing social adjustment of mothers of mentally retarded children have been effective.
کلیدواژه‌ها [English]
Keywords: stress management, cognitive-behavioral, depression, social adjustment
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 937
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 743
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.